PALEO BRO'S BLOG

Volg mij ook op andere social media!

  • Home
  • Blog
  • Nieuwe Haring! Lekker en vooral heel gezond

Nieuwe Haring! Lekker en vooral heel gezond

woensdag, 14 juni 2017

Nieuwe Haring! Lekker en vooral heel gezond

Haringen zijn vissen die gevangen worden in de Noordzee. De Maatjesharing wordt meestal tussen mei en tot juli gevangen. Dit jaar zal de nieuwe haring vanaf 5 juni verkrijgbaar zijn. Het eerste vaatje wordt die dag ook geveild en de opbrengst gaat altijd naar een goed doel. 

Nieuwe haring is jonge haring?

Nee, de nieuwe haring is niet bij uitstek een jonge haring. Een nieuwe haring is een haring die ten minste 16% vet bevat. In het voorjaar is er veel plankton te vinden, hiermee vullen de haringen hun magen. Zo kunnen ze soms uit 2% extra vet per dag bestaan. Rond mei zijn ze het vetst, dan begint dus ook de vangst van de nieuwe haring. Echter eten we vaak het hele jaar door deze haringen die in deze periode gevangen zijn. Dit komt de haringen worden ingevroren. Haring die de rest van het jaar word gevangen worden vaak gebruikt voor bijvoorbeeld zure haring en gerookte haring.

Eisen aan een nieuwe haring

Deze bevat minstens 16% vet.

Alle haringen moeten minstens 24 uur zijn ingevroren om parasieten zoals de haringworm te doden, deze kan zorgen voor hevige buikkrampen en darmontstekingen.Ze moeten gezout zijn voor de smaak, houdbaarheid en rijpheid. De haring moet onder de 7graden gekoeld bewaard worden en de haring word op een bepaalde manier gefileerd, de graat gaat er uit maar de staart blijft er aan.

De haring moet gekaakt zijn, dit houdt in dat de kieuwen, de keel en de ingewanden eruit worden gehaald op de alvleesklier na. De enzymen van de haring zorgen voor het omzetten van voedsel naar vetten wat het rijpingsproces bevorderd. Dit gebeurd tegenwoordig met machines.

Hoe ziet de Nieuwe haring er uit?

De nieuwe haring heeft een zilverachtige kleur en heeft een ronde bolle rug. De lichte kleur aan de binnenkant wijst uit op een goede doorbloeding. Een gele of roodachtige kleur is niet aan te raden. De haring ruikt een beetje naar plankton, deze zorgt mede ook voor de smaak. De smaak is fris en de haring bevat mals visvlees.

Andere benamingen

De nieuwe haring, ook wel Hollandse nieuwe genoemd heeft nog een andere bijnaam namelijk maatjesharing. Officieel mag de nieuwe haring pas de naam maatjesharing dragen na september. Het woord komt af van het woord 'maagdenharing', dit omdat jonge haringen geen hom en/of kuit bevatten. En een haring ontwikkeld zich dus als het ware elk jaar opnieuw door zich vol te eten rond dezelfde tijd. Na december zijn de hom en/of kuit dan ook afgezet, de voortplanting gebeurd dan ook buiten de vissen.

Uitjes?

Vroeger waren er geen vriesinstallaties. De haringen werden dan ook helemaal gepekeld om ze zo lang mogelijk te bewaren. Lang zouten betekend ook lang rijpen. Soms liet men de haringen wel een jaar rijpen. Dit zorgde dat het een extra groot feest was als de haringen gegeten konden worden. Om de smaak van het zout te neutraliseren werd er vervolgens een uitje bij genuttigd, dit word echter nu nog steeds gedaan terwijl de haring lang niet meer zo zout is.

Maar waarom is haring dan zo gezond?

Gezonde rode bloedcellen

Regelmatig haring eten houdt je rode bloedcellen gezond. En dat is belangrijk, want die bevatten het eiwit hemoglobine dat ervoor zorgt dat het bloed voldoende zuurstof door het lichaam transporteert. IJzer en vitamine B12 in haring helpen hemoglobine aan te maken.

Een portie haring bevat ongeveer 28 gram eiwit, 1,9 milligram ijzer en 17 microgram vitamine B12.

Sterke botten

Haring bevat ook veel calcium, magnesium en fosfor – belangrijke voedingsstoffen die je lichaam nodig heeft om hydroxyapatiet aan te maken, het mineraal voor gezonde tanden en botten. Ook de eiwitten in haring zijn belangrijk voor de aanmaak van sterke botten, omdat je lichaam de eiwitten uit je voeding gebruikt voor de opbouw en het herstel van lichaamscellen.

Een portie haring bevat 141 milligram calcium 388 milligram fosfor en 54 mg magnesium.

Goed voor het zenuwstelsel

Eten van haring is goed voor je zenuwstelsel. Elke portie bevat 2,8 g DHA en EPA, twee types omega-3-vetzuren. Je lichaam heeft deze vetzuren nodig voor een gezonde hersenfunctie. Een laag niveau omega-3-vetzuren kan het risico op de ziekte van Alzheimer verhogen. Het kalium in haring helpt je zenuwstelsel met het sturen van elektrische signalen en de vitamine B6 helpt chemicaliën aanmaken die van belang zijn voor de communicatie tussen de zenuwen.

Een portie haring bevat 719 milligram kalium en 0,8 milligram vitamine B6.

 

Nieuwe Haring! Lekker en vooral heel gezond

Reacties (1)

  • JulieMix

    17 november 2017 op 15:39 | #

    This message is posted here using XRumer + XEvil 4.0
    XEvil 4.0 is a revolutionary application that can bypass almost any anti-botnet protection.
    Captcha Recognition Google (ReCaptcha-1, ReCaptcha-2), Facebook, Yandex, VKontakte, Captcha Com and over 8.4 million other types!
    You read this - it means it works! ;)
    Details on the official website of XEvil.Net, there is a free demo version.

    antwoord

Plaats een reactie

U plaatst een reactie als gast

PALEO BRO'S @twitter

PALEO BRO'S #instagram