PALEO BRO'S BLOG

Volg mij ook op andere social media!

Kinderen en gezonde voeding

vrijdag, 03 juni 2016


KINDEREN EN GEZONDE VOEDING

Gezonde voeding is voor kinderen belangrijk voor hun dagelijkse doen en laten, maar ook om later als volwassene gezond te zijn. Het kindje op de foto is van een volgster die haar zoontje lekker laat mee eten met de dagelijkse pot die uiteraard bereid is volgens het Paleo principe. Ze vertelde me zelfs dat wanneer er een boterham voorgeschoteld wordt deze gelijk op de grond wordt gegooid. Ja hier moest ik natuurlijk wel om gieren.....Dat komt wel goed met hem later! 

Naast gezonde voeding is het ook belangrijk dat uw kind goed beweegt en met sporten en spelen zijn energie kwijt raakt.

Een goed ontbijt is voor uw kind nodig om goed de dag te beginnen. Naarmate uw kind ouder wordt, wordt er op school steeds meer van hem gevraagd. Om te zorgen dat uw kind fit 's morgens met de schooldag begint is een goed onbijt absoluut nodig.

Kinderen die slecht ontbijten en later op de ochtend hongerig zijn, kunnen zich vaak in de klas moeilijker concentreren.

Een goed gevulde smoothie is daarom vaak een makkelijke en lekkere manier om uw kind te laten genieten van een goed ontbijt. 

Zorg voor voldoende koolhydraten en vetten

Of een eetpatroon gezond is voor jou en je kind, heeft vooral te maken met de praktische invulling ervan. Als je een paleo levenswijze vertaalt naar de hele dag paleokoekjes eten, dan is dat geen grote verbetering ten opzichte van het standaard Nederlandse dieet.

Een gezonde invulling van een paleo eetpatroon voor kinderen is gevarieerd, let op de voedingswaarde van voedsel, en bevat voldoende koolhydraten en vetten.

Een paar tips:

  • Denk bij het samenstellen van iedere maaltijd aan alle drie de macronutriënten: proteïne, vet en koolhydraten.
  • Zorg dat je je kind voldoende calorieën aanbiedt. Vooral ouders die met paleo beginnen met als doel gewicht te verliezen, kunnen wel eens in de valkuil vallen om te weinig gezonde vetten aan het dieet toe te voegen.
  • Een andere valkuil is om te weinig koolhydraten te eten. Veel paleo’ers vertalen de paleo voedingsprincipes in een low carb dieet. In sommige gevallen kan dat heel nuttig zijn, maar kinderen hebben voldoende koolhydraten en vetten nodig voor energie en om te groeien.
  • Voorbeelden van gezonde vetten zijn: kokosolie, reuzel, eigeel, avocado, olijven, noten, boter en ghee (die laatste twee alleen als je zuivel goed kunt verdragen).
  • Voorbeelden van gezonde koolhydraten zijn: fruit, honing, zetmeelrijke groente zoals zoete aardappel of pastinaak, kokosmeel, wortel, gedroogd fruit.
  • Zorg dat je niet alleen voedsel schrapt, maar dat je ook gezonde paleorecepten verzamelt die iedereen in het gezin lekker vindt. Door te googlen en op Pinterest te kijken, kun je heel veel inspiratie vinden. 
  • Kinderen hebben vaak de neiging om van het ene op het andere moment *enorme* trek te krijgen en dan moeite te hebben om tot de volgende maaltijd te wachten. Ze hebben natuurlijk ook nog maar een kleine maag, maar hebben wel veel energie nodig voor de groei. Dus gezonde snacks zijn heel belangrijk om voor het grijpen te hebben. Als je dat niet hebt, dan zijn de ongezonde snacks wel heel aantrekkelijk in de ogen van een hongerig kind.


Na het weekend zal ik weer een aantal smoothies posten die zowel vullend zijn als ontbijt, maar ook heerlijk zijn als een gezond tussendoortje voor kinderen. Mijn neefje vindt ze in elk geval super lekker! 

 

Kinderen en gezonde voeding

Reacties (2)

  • Kim prijs

    08 september 2016 op 09:44 | #

    Hoi Remco,
    In dit huis hebben we de challenge gedaan in t voorjaar en nu zijn we van de 80-20. Het bevalt ons super goed en bij mijn partner die de ziekte van crohn heeft is t veel stabieler geworden. Mijn dochter Mees is 12 jaar. Zij was altijd al van de groente, vis en fruit, en absoluut geen aardappel. Zij heeft t go kids paleo kookboek en vindt dat super!! Ook kijkt ze met regelmaat in het boekje " wat zit er in uw eten" en heeft ze de mm's weggegooid ( E133 oa). Natuurlijk eet ze ook dingen die gewoon lekker zijn en niet gezond, maar het mooie is de bewustwording en het plezier wat ze heeft om zelf eten te maken en ze dan echt weet wat ze eet.
    Remco indien je meer met de doelgroep kinderen en ouders wilt doen, denk ik graag met je mee.
    Ik zie wel een uitdaging!
    Groetjes kim

    antwoord

  • Stephanie

    08 september 2016 op 11:00 | #

    Goed dat je dit deelt. Ik erger me groen en geel aan ouders die Smurfenijs, cola (sowieso frisdranken) en snoep de normaalste zaak van de wereld vinden. Ik ben zwanger van de eerste en het zal best niet altijd gemakkelijk zijn, maar ik streef er wel naar om gezonde voeding voor te gaan zetten. Net zoals we dat voor onszelf ook doen. En hee, hier verdwijnt ook wel eens een reep chocola en een frietje maar alles met mate. Doordeweeks sowieso enkel paleo. Bevalt super!

    antwoord

Plaats een reactie

U plaatst een reactie als gast

PALEO BRO'S @twitter

PALEO BRO'S #instagram